2014. április 4., péntek

Túlzásokba esni

az előző blogbejegyzés kiváltó oka pl. ez a feminista szerkesztőgárda, ill. ez az írásuk. de nem csak náluk láttam ezt a divatot, azért gondolom, hogy ez egy elterjedtebb dolog lehet.


az írás nem egészen a feministák külsejéről szól, hanem arról, hogy aki a nőies külsőt nem tartja feministának, az antifeminista / nőgyűlölő. "femme-fóbiáról" beszél, és arról, hogy a femme számára feminista nőiességet jelent, ami egy tudatos valami, nem a patriarchátus által irányított dolog. ami így jól is hangzik, de azt nem tudom, hogyan tudja eldönteni, hogy tényleg nem a patriarchátus szabályai szerint gondolkodik-e a nőiességről, már csak azért is nehéz ez, mert abban élünk, és mindenki abban szocializálódott. egyáltalán mit jelent a nőiesség a patriarchátuson kívül? ...

egyébként szeretem ezt az oldalt (és a fb oldalukat), mert jó, elgondolkodtató írások szoktak itt megjelenni, ha nem is mindennel értek egyet 100%-ban.

és ha már itt tartok, akkor pár dolog, amiben még nem értek egyet, amikben szerintem túlzásokba esnek:

- kulturális kisajátítás. ez mondjuk az USA-ban valószínűleg kényesebb téma, mint nálunk, a népesség sokkal színesebb összetétele miatt, de néha már az az érzésem, hogy kb MINDEN más kultúrából átvett dologra ráfogják, hogy az, tehát helytelen. szóval ha így vesszük, akkor MINDEN tetoválás, testékszer, minden olyan hajviselet, minden olyan sport, ami nem a fehér ember sajátja, kulturális kisajátítás? ez elég abszurdnak tűnik nekem. a hastánc, a jóga, a raszta haj, de ennyi erővel ide sorolhatjuk a vallások elég nagy százalékát, ha nem mindet :D szóval a lényeg, hogy szerintem nem az számít, hogy másik kultúrából származik-e valami, hanem hogy azt a valamit HOGYAN veszi át az adott kultúra / személy. persze itt vita tárgya lehet a határvonal, mert ez a "hogyan" elég megfoghatatlan, nincsenek (?) mindenki által elfogadott szabályok, hogy mi számít tiszteletteljes, etikus átvételnek, és mi nem. de ez elvezet ahhoz a tágabb kérdéshez is, hogy mennyire fontos a szándék egy olyan helyzetben, amikor valaki sértőnek érez / tart valamit, amit pedig nem sértőnek szántak. ebben egyébként megint nem értek egyet velük (és azokkal, akik szerint teljesen lényegtelen a szándék).

- fehérek elleni rasszizmus / férfiak elleni szexizmus. azért nem értek egyet velük ebben, mert szerintük ilyen nem létezik. szerintem meg igen. attól még, hogy valami nem társadalmi szintű, nem intézményesült, és mondjuk ennek következtében internalizált formában nem létezik (bár én ezt sem zárom ki), miért ne létezhetne mint jelenség? mert nagyjából ezzel szoktak érvelni, hogy azért nem létezik, mert a fehérek / férfiak nincsenek elnyomva. viszont tudtommal egyik szó sem (rasszizmus, szexizmus) az elnyomást jelenti, az elnyomás inkább a következménye / velejárója lehet ezeknek szerintem. egyébként fehérek elleni rasszizmus témában nagyon ajánlom ezt a filmet. és nem, nem azt akarom mondani, hogy ezek olyan hűde gyakori jelenségek, meg azt sem, hogy ugyanúgy kellene kezelni őket, mint az "általános" formájukat, csak azt, hogy szerintem léteznek. sőt, szerintem épphogy az általános rasszizmus / szexizmus MIATT léteznek, ellenhatásként, így már csak ezért is fontosak és összetartoznak.

- fehér, európai, középosztálybeli privilégiumok. addig rendben van, hogy fontos, hogy tisztában legyünk vele, hogy milyen privilégiumaink vannak, és másoknak milyenek vannak (vagy épp nincsenek), mert ad egyfajta perspektívát. de. azzal megintcsak nem értek egyet, hogy kb semmit nem lehet kritizálni, főleg kevesebb privilégiummal rendelkező személy álláspontját nem, mert egyből ez a válasz, hogy dehát saját privilégiumok... amikor szerintem a mondandó a lényeg, és nem az, hogy ki mondja - még ha ez árnyalhatja is a témát. példa: Beyoncé feminizmusa. úgy vettem észre, hogy ez olyan téma, ami eléggé megosztja a feministákat, mégpedig úgy, hogy a fehér feministák kevésbé tartják feministának, mint a nem fehérek. erről megint nem tudom, mit gondoljak, mert valahol mindkét álláspontot értem, ugyanakkor én a fehérekhez húzok inkább, de persze lehet, hogy a privilégiumaim miatt......... és ez megint elvezet egy másik kérdéshez, hogy antifeminista dolog-e (esetleg fehér privilégium?) a másik ember feminizmusát kritizálni... (amit pl. én most teszek :D)

- és pont ez is ellentmondásos nekem ezen az oldalon. mégpedig az, hogy bár folyamatosan azt hangsúlyozzák, hogy ez milyen antifeminista dolog (megmondani, hogy ki "igazi" feminista és ki nem), ugyanakkor ha valaki nem ért egyet velük vagy kritizálja őket, akkor ők is ezt teszik, leginkább elküldik, kizárják az oldalról. de erről már korábban is írtam, hogy milyen apróságokba tudnak belekötni egymás közt.

persze lehet, hogy más meg pont erről a bejegyzésről gondolja ugyanezt, hogy felesleges dolgokba kötök bele, feministaként feministákba, de talán nem, elvégre a feminizmus nem csak egységet és egyetértést jelent, hanem folytonos vitákat, kérdéseket (és önkritikát) is, legalábbis számomra.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése