2013. március 22., péntek

Miért nem zavar a nőnap?

eredetileg nőnapon akartam indítani ezt a blogot, szóval legyen ez az első.

a feministák nem szeretik a nőnapot, és meg is értem az okát. viszont.

1) a nőnapot, a nőket ünneplő férfiak nagy százaléka nincs tisztában a feminista indokokkal, így aztán azt sem lehet kijelenteni, hogy azért ünneplik ilyenkor a nőket, mert az év többi napján tudatosan háttérbe szorítják, megalázzák, (ki)használják őket. magyarul én értékelem a férfiak jó szándékát, és nem értem, miért kellene a nőiséggel járó JÓ dolgokat is elhagyni, likvidálni a rosszakkal együtt. szóval ebben pl. nem értek egyet a feminista állásponttal / értelmezéssel. mert miért baj az, hogy ezen a napon mindenki próbál kedves lenni a nőkkel? ez miért zárja ki, hogy esetleg az év többi napján sem bunkó, hímsoviniszta, lekezelő a nőkkel az illető?

2) ráadásul, ha a nőnapot a női egyenjogúság (felé vezető út...) ünnepének tekintjük, akkor inkább egyenesen feminista ünnepnek kellene tekinteni... és ezt miért ne ünnepelhetnék a férfiak is? inkább legyen minél több ünnepünk, és legyünk mindig kedvesek egymással, nőkkel is, férfiakkal is...

3) igazából még mindig jobb a nőnap, mint mondjuk névnapot vagy pláne születésnapot ünnepelni. mert a nőnapnak legalább van jelentése (és sokféle jelentése lehet). de egy névnapnak mégis mi? azért ünnepelnek, mert valaki valamilyen nevet adott nekem? azért kapok ajándékokat? persze jó dolog ajándékokat kapni, szóval ilyen szempontból semmi bajom a névnappal, csak nem mondanám, hogy olyankor nyomós okunk van bárkit is ünnepelni. a szülinap a másik: gyerekként persze szerettem, de 20 felett már egyre inkább úgy érzem, hogy semmi ünnepi nincs benne, inkább egyre rosszabb - ki ünnepli őszintén, hogy egyre öregebb?

azt mondjuk azért hozzátenném, hogy nekem az sem lenne nagy baj, ha egyáltalán nem lenne nőnap, eddig sem zavart az sem, ha kapok valamit ilyenkor, az sem, ha nem kapok... csak nem értem a feminista fújást a dologra. pontosabban értem, csak nem tudok vele azonosulni, még ha feministának is gondolom magam. :)

+ 4) annyiban viszont inkább hasznos a nőnap a feministák számára is, mert ilyenkor pl. több helyen is előkerül a feminizmus, meg egyáltalán a nők helyzete, szerepe, nőisége stb. - persze legtöbbször inkább felszínes (vagy félrevezető / sablonos / idejétmúlt / álságos / bugyuta / hímsoviniszta) módon, de legalább lehet ezekre a megjelenésekre, cikkekre, akármikre reagálni és valódi témákat felvetni...

2 megjegyzés:

  1. Nem tudom, hogy a feministák többsége miért nem szereti a nőnapot, de azért nem szeretem, mert ilyenkor kötelezően felköszöntik a nőket csak azért, mert nők. Nem emberként, hanem "csak" nőként tekintenek rájuk. Mintha nőnek lenni valami másságot jelentene, amit meg kell ünnepelni. ("'Vettem neki virágot, most már kussoljon...") Férfinapot miért nem tartunk? Egyébként miért van az, hogy Magyarországon még apák napja sincs?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. többek közt pont ezért nem szeretik a feministák, amit zárójelben írsz ("vettem neki virágot, most már kussoljon") - mert nem CSAK ezek a napon kellene tisztelni a nőket (és nem is azért, mert nők), hanem minden nap meg kellene adni nekik a minden EMBERT megillető tiszteletet és jogokat, lehetőségeket. a (jelenkori) nőnap által üzent jóindulatú szexizmus is káros, mert ugyanúgy a fennálló (hímsoviniszta) rendszert szolgálja. (ez az utolsó érv az, amit picit másként látok, de alapvetően egyetértek ezzel is.)

      viszont a nőnap eredetileg a nők egyenlőségéért folytatott küzdelem napja volt - pl. ezért sincs férfinap, mert az számít alapvetésnek, hogy nekik minden nap jár az, ami a nőknek (és egyéb elnyomott rétegeknek) nem.

      Törlés